محققان یکی از شرکت‌های فناور چراغ‌های روشنایی ضد گردوغباری را با استفاده از نانو فناوری تولید کردند که استفاده از آن در فضاهای باز موجب شده تا بازدهی نوری این چراغ‌ها به ‌صورت طولانی‌مدت حفظ شود.

روشنایی

روشنایی

چراغ‌های روشنایی که در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند، به ‌صورت دائم در معرض عوامل محیطی از جمله گردوغبار، باران و آلودگی قرار دارند. این پدیده‌ها، به ‌خصوص در فضاهای پر گردوغبار صنعتی می‌توانند به ‌شدت بر بازدهی نوری چراغ‌ها تأثیر بگذارند و موجب کاهش شدید نور آنها در مدت‌ زمان کوتاه شوند.

بر این اساس یکی از شرکت‌های فناور با بهره‌گیری از فناوری نانو موفق به رفع این مشکل شد.

محمد امینی، مجری طرح با بیان اینکه این شرکت از سال ۱۳۷۳ با استقرار در شهرک صنعتی اشترجان واقع در استان اصفهان فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: این شرکت هم‌اکنون موضوعات کلیدی و دانش‌بنیان را در 8 بخش تخصصی شهر و نور، خانه و نور، تجهیز و نور، پترو نور، طرح و نور، سولار، سازه و نرم‌افزار مورد تحقیق و بررسی قرار می‌دهد.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در این شرکت ادامه داد: به دنبال کاهش بازدهی نوری چراغ‌های روشنایی فضای باز مانند چراغ‌های خیابانی و نورافکن‌های LED به علت تجمع گردوغبار و آلودگی بر روی جداره نورگذر آنها تیم فنی و مهندسی ما تحقیقات خود را جهت برطرف کردن تأثیر منفی عوامل محیطی بر روی کیفیت نوری چراغ‌ها آغاز کرد و پس از نمونه‌سازی و انجام آزمون‌های مختلف بر روی نمونه اولیه موفق به تولید چراغ‌های روشنایی فضای باز با پوشش نانومتری آب‌گریز در فاز صنعتی شدیم.

امینی توضیح داد: در بیرونی‌ترین لایه این چراغ‌ها یعنی لایه نورگذر آنها، پوششی از جنس نانوذرات سیلیکا اعمال شد و این امر موجب شد تا سطحی با ناهمواری‌های نانومتری ایجاد شود و زاویه تماس قطرات آب با سطح خارجی به نحو چشمگیری افزایش یابد و به‌اصطلاح، سطح آب‌گریز شود؛ از این رو ذرات گرد وغباری که بر روی سطح خارجی قرار می‌گیرند، به ‌راحتی به‌ وسیله باد یا یک قطره آب برطرف می‌شوند و بازدهی نور چراغ مدت ‌زمان بسیار طولانی‌تری حفظ می‌شود.

امینی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال اول تولید این نوع چراغ‌ها به حدود ۱۰۰۰ عدد برسد که با افزایش تقاضا، میزان تولید به چهار برابر مقدار کنونی افزایش خواهد یافت.

این محقق، از صادرات این محصول به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خبر داد و یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود معرفی این محصول در بازارهای بین‌المللی با موفقیت و تقاضا از سوی این کشورها همراه باشد.

چراغ‌های روشنایی با پوشش‌های نانومتری موفق به اخذ تأییدیه نانومقیاس از ستاد ویژه‌ توسعه‌ فناوری نانو شده است.