کلیدهای مینیاتوری از نظر کاربرد به تیپهای B. روشنایی، C. موتوری، D. ترانسفورماتوری، K. قدرت، Z. بسیار حساس تقسیم بندی می‌گردد:

کلید مینیاتوری نوع B. روشنایی: عموما در مصارف خانگی و روشنایی کاربرد دارند. این کلید‌ها در جریان اضافه بار بین ۳ تا ۵ برابر جریان نامی در زمان مشخص، مدار را قطع می‌کنند و حساسیت مناسبی برای کاربردهای عادی خانگی دارند. این کلید به مینیاتوری تندکار نیز معروف است.

کلید مینیاتوری نوع C. موتوری: بیشتر کاربرد صنعتی دارند. این کلید‌ها در جریان اضافه بار بین ۵ تا ۱۰ برابر جریان نامی در زمان مشخص، مدار را قطع می‌کنند و زمان قطعشان از تیپ B. بیشتر است. این کلید به مینیاتوری کندکار نیز معروف است.

کلید مینیاتوری نوع D. ترانسفورماتوری: برای مصارف صنعتی خاص (مانند مولد‌های اشعه ایکس X-Ray و یا ترانسفورماتور‌ها) استفاده می‌شوند. این کلید‌ها در جریان اضافه بار بین ۱۰ تا ۲۰ برابر جریان نامی در زمان مشخص، مدار را قطع می‌کنند و زمان قطعشان از تمامی تیپ‌ها بیشتر است.

کلید مینیاتوری نوع K. قدرت:برای حفاظت در مدارات قدرت، ترانسفورماتور و موتور‌ها استفاده می‌شوند. در این نوع از کلید مینیاتوری حد جریان برای قطع در موارد اضافه بار کمتر از سایر کلیدهاست و هنگام به وجود آمدن اضافه بار مدار را سریعتر قطع می‌کنند، ولی در موارد اتصال کوتاه منحنی قطع این نوع کلید‌ها بین تیپ D. و C. می‌باشد.

کلید مینیاتوری نوع Z. بسیار حساس: این نوع از کلید مینیاتوری هنگامی که جریان عبوری از جریان نامی بیشتر شود در یک مدت زمان خاص (که از تمامی تیپ‌ها کمتر است) طبق منحنی قطع، فرمان قطع را صادر می‌کند. حساسیت این نوع از کلید‌ها، هم در مواقع اضافه بار و هم اتصال کوتاه از تمامی تیپهای دیگر بیشتر است و در صورت بروز خطا مدار را سریعتر قطع می‌کند. بنابر این کاربرد این نوع مینیاتوری در مدارات با حساسیت بالا می‌باشد.

 

تیپ‌های مختلف کلیدهای مینیاتوری
زمان قطع این تیپ‌ها به ترتیب (از سریعترین) عبارت است از: Z. و B. و C. و D.
کلیدهای جریان نشتی Residual current circuit breaker که به اختصار به آن RCCB گویند.
بمنظور حفاظت در مقابل خطر برق گرفتگی و جلوگیری از خطرات جریان نشتی استفاده می‌شود.
این کلید‌ها که براساس حساسیت خود به دو نوع خانگی و صنعتی تقسیم می‌شوند، علاوه بر حفاظت افراد در مقابل تماس مستقیم و یا غیر مستقیم برق، با جلوگیری از نشتی جریان در حفاظت دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی نیز موثر می‌باشند.
براین اساس در صورتی که حساسیت کلید‌ها تا ۳۰ میلی آمپر باشد این کلید به عنوان حفاظت از جان و در صورتی که حساسیت آن بیشتر از ۳۰ میلی آمپر باشد به عنوان حفاظت از تجهیزات صنعتی بکار می‌رود.
اساس کار کلیدهای حفاظت از خطر برق گرفتگی، مقایسه جریان ورودی با جریان خروجی کلید می‌باشد به طوری که اگر جریان نشتی در مداری که کلید در آن واقع شده است بیشتر از حساسیت کلید باشد کلید عمل کرده و جریان ورودی و در نتیجه مدار را قطع می‌نماید.
منبع : برق نیوز