با نصب خازن یا بانک خازن می توان ضریب قدرت را بهبود بخشید. بهبود ضریب قدرت یک دستگاه الکتریکی به معنای تولید نسبت خاصی از انرژی راکتیو است که خودش از آن استفاده می کند.
سیستم های متعددی برای تولید انرژی راکتیو وجود دارد که از جمله آن می توان به متعادل کننده آسنکرون خاص وخازن شنت ( یا خازن های سریالی برای سیستم های انتقال بزرگ) اشاره کرد.

خازن گذاری
استفاده از خازن به عنوان توليد کننده بار راکتيو به منظور تنظيم ،کنترل ولتاژ ، جلوگيری از نوسانات قدرت در شبکه ها و اصلاح ضريب توان در مصرف کننده ها به علت ارزانی و سادگی سيستم آن بسيار متداول است. استفاده از خازنها به صورت شنت و سری در شبکه امکان پذير است.
به مجموعه ای از خازن های کنار یکدیگر به منظور اصلاح ضریب توان شبکه، بانک خازنی گفته می شود. و مجموعه ای که بتواند از طریق آن توان راکتیو را کنترل کرد تابلو بانک خازنی نام دارد.بانک های خازنی معمولا در شبکه های انتقال انرژی، در پست های سوئیچینگ، شبکه توزیع و مراکز صنعتی و غیره استفاده فراوانی دارد.

تابلوهای بانک خازنی برای جبران توان راکتیو و افزایش ضریب قدرت (ضریب توان) در شبکه های توزیع فشار ضعیف بکار برده می شوند.بانک های خازنی اتوماتیک مجهز به یک رگولاتور (کنترل کننده) ضریب قدرت هستند. این رگولاتور مقادیر شکل موج ولتاژ و جریان و اختلاف زمانی آنها را اندازه گیری کرده و خازن مورد نیاز را تعیین و وارد شبکه می نماید.عمل سوئیج کردن خازنها توسط کنتاکتورهایی که بوسیله رگولاتور کنترل می شوند، انجام می گیرد. موارد کاربرد تابلو های بانک خازنی اتوماتیک در کارخانجات بزرگ و کوچک، مجتمع های اداری، تجاری، هتل ها، بیمارستانها و موارد مشابه می باشد. تابلوهای بانک خازنی در توان های راکتیو مختلف و بنابه نیاز مشتریان طراحی و ساخته می شوند. لازم به ذکر است که بانک های خازنی اتوماتیک رایج ترین و کاربردی ترین وسیله جهت اصلاح ضریب توان شبکه می باشند.

دلایل نصب بانک خازنی به طور خلاصه
۱ -تصحیح ضریب قدرت که باعث کاهش تلفات وصرفه جوئی در مصرف می‌شود.

۲ -تنظیم ولتاژ وثابت نگه داشتن آن به منظور جلوگیری از خسارت به دستگاه‌ها

منبع : برق نیوز