پیش‌بینی‌ها حاکی از رشد پنج درصدی پیک مصرف برق در تابستان سال جاری در قیاس با سال گذشته است که طبق اعلام مسوولان برقی باید در این شرایط پیک سایی بیش از سال های گذشته صورت بگیرد و لازم است که در این میان مشترکان خانگی نیز در برنامه‌های کنترل پیک حضور بیشتری داشته باشند.

به گزارش ایسنا، طبق آخرین آمار مصرف برق در تابستان سال جاری حدود ۵۵ هزار مگاوات درنظر گرفته شده که اگر برای این مساله تدابیر لازم اتخاذ نشود احتمال خاموشی فراگیر وجود دارد بر همین اساس ضروری است تا تمام مشترکان صنعتی و خانگی برای کاهش مصرف مشارکت داشته باشند.

در سراسر دنیا مشترکان خانگی نقش عمده ای در مدیریت مصرف برق دارند و کشورهای اروپایی توانسته اند از همین طریق مصرف برق خود را کنترل کنند تا جایی که یکی از شرکت‌های توزیع برق در آمریکا ۷۲۱ هزارمشترک خانگی را با برنامه‌های کنترل پیک همگام کرده است.

وزارت نیرو نیز برای فرار از خاموشی اقدامات متعددی را انجام داه است و بر اساس آخرین گفته‌های هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی این وزارت‌خانه از ماه‌های قبل در تلاش است که شبکه برق کشور به خصوص در تهران، خوزستان و مازندران را آماده کند تا برق مورد نیاز مردم بدون هیچ گونه خاموشی در مقطع اوج مصرف سال جاری تأمین شود.

همچنین محسن طرز طلب مدیرعامل شرکت مادر تخصصی نیروگاه‌های حرارتی از وارد مدار شدن بیش از ۳۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید حرارتی در سال جاری خبر داد و گفت در شرایط فعلی لازم است که نیروگاه های قدیمی بازسازی شوند.

علاوه بر این حقی فام معاون هماهنگی توزیع توانیر معتقد است که شرکت‌های توزیع به عنوان یک وظیفه در بحث مدیریت پیک مشارکت می‌کنند ولی برای استمرار این موضوع و نصب سخت افزارهای مورد نیاز باید به سمت ایجاد یک مدل مالی برای تشویق شرکت‌های توزیع باشیم و شرکت‌ها از نتیجه برنامه‌های کاهش پیک خود منتفع شوند.

وی با اشاره به افزایش تشویقی‌ها به ویژه در حوزه مشترکان صنعتی افزود: انتظار داریم در صورت عملکرد خوب شرکت‌های توزیع و برق‌های منطقه ای، بتوانیم پیک سایی امسال حتی در حد ۵ هزارمگاوات محقق سازیم.

معاون هماهنگی توزیع توانیر با اشاره به فعال شدن سامانه پایش برنامه‌های مدیریت مصرف در شرکت‌های توزیع ابراز امیدواری کرد: با بهره گیری از فضای مجازی، موضوع مدیریت مصرف برق به عنوان یک بحث ملی و استراتژیک در بین مردم مطرح و مشارکت آن‌ها جلب شود.

افزایش پنج درصدی مصرف احتمال خاموشی برق در تابستان را افزایش داده و گرچه برنامه ریزی های متعددی برای گذر از این بحران در حال انجام است اما همچنان تهدید خاموشی در کشور وجود دارد اما امید می رود که مدیریت مصرف کارساز باشد و امسال نیز همچون سال های گذشته شاهد خاموشی نباشیم.