شارنوری

در نورسنجی شار نوری، معیاری است برای سنجش توان دریافت شده از نور. شار نوری را نباید با شار تابشی که معیاری برای سنجش توان کل نور گسیل‌شده‌است اشتباه گرفت زیرا شار نوری به گونه‌ای تعریف شده تا بازتاب‌دهندهٔ حساسیت متغیر چشم انسان به طول موجهای مختلف نور باشد.

یکاها

یک منبع نور که در همه ی جهات شدت نور یکنواخت 1 کاندیلا را دارد در مرکز محور مختصات در نظر بگیرید. میزان نور یا شار نوری را که از هر استرادیان زاویه فضایی خارج می شود، واحد شار نوری یا یک لومن می نامیم.

 

نحوه محاسبه آن

در اغلب موارد عملی، شدت نور منابع در همه جهات یکسان نیست و برای محاسبه شار نوری لازم است شدت نور را روی زاویه فضایی انتگرال بگیریم. به این ترتیب شار نورانی به قرار زیر محاسبه می گردد.

شار نوری

شار نوری اغلب به عنوان یک معیار عینی برای توان مفید گسیل داده شده توسط یک منبع نور استفاده می‌شود، با این وجود این معیار همیشه هم برجسته نیست. مصرف‌کنندگان آگاه معمولا شار نوری لامپ‌های مختلف را با هم مقایسه می‌کنند چراکه تقریبی از توان ظاهری تولیدی توسط لامپ به دست می‌دهد و برای مقایسهٔ اثرگذاری نوری لامپ‌های رشته‌ای و لامپ‌های فلوئورسنت فشرده کاربردی است.

شار نوری را نمی‌توان برای مقایسهٔ درخشش استفاده کرد، زیرا درخشش یک درک عینی است که با توجه به فاصله از منبع نور تغییر می‌کند.