بخار جیوه توسط ریه ها و دستگاه گوارش جذب بدن می شود که به بدن آسیب می زند. اما در لامپ های ال ای دی هیچ کدام از مشکلات لامپ های کم مصرف وجود ندارد؛ به همین دلیل به آن دوستدار محیط زیست هم می گویند.

انرژی

انرژی

امروزه یکی از مصرف کننده های عمده برق در خانه ها، فروشگاهها، ادارات و… تجهیزات روشنایی می باشند و اگر ما از تجهیزات روشنایی استاندارد و کم مصرف استفاده کنیم قدم بزرگی در صرفه جویی برق برداشته ایم. لامپ های LED (دیودهای ساطع کننده نور) یکی از این تجهیزات است که با توجه به میزان برق مصرفی کم درمقابل میزان نور تولیدی بالا، جزء کم مصرف ترین تجهیزات روشنایی به شمار می آید.

به سراغ مهندس سهیل سنجری کارشناس مهندسی برق الکترونیک رفتیم و از وی اطلاعاتی را راجع به این تکنولوژی جویا شدیم. وی مدیر کنترل کیفیت لامپ های ال ای دی (LED) و لامپ های کم مصرف (فلورسنت) شرکت کالیوز و عضو انجمن کنترل کیفیت اداره کل استاندارد استان اصفهان است.

***

مدتی است مطالبی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود مبنی بر اینکه لامپ های کم مصرف معایب بسیاری دارند از جمله اینکه سرطان زا هستند و در عوض لامپ های ال ای دی این معایب را ندارند؛ آیا این موضوع صحت دارد؟ یا فقط به خاطر رقابت میان یک عده سرمایه دار مطرح شد؟

سهیل سنجری: این موضوع که لامپ های کم مصرف سرطان زا هستند تنها زمانی اتفاق می افتد که لامپ به هر دلیلی شکسته شود. بعد از شکسته شدن لامپ دو عنصر خطرناک بخار جیوه و پودر فسفر در محیط پخش می شود.

بخار جیوه همان گاز داخل تیوپ لامپ است که هنگام روشن شدن لامپ یون های جیوه بین دو سر آند و کاتد حرکت کرده و نور را تولید می کند. این نور نامرئی بعد از برخورد با پودر میکرو متری فسفر که داخل جداره شیشه قرار دارد، نور نامرئی را به نور مرئی تبدیل می کند. به همین دلیل زمانی که لامپ های کم مصرف شکسته شود، این دو عنصر خطرناک در هوا پخش می شود. بخار جیوه توسط ریه ها و دستگاه گوارش جذب بدن می شود که به بدن آسیب می زند.

البته مورد دیگری هم در لامپ های کم مصرف غیر استاندارد و بی کیفیت وجود دارد که بدون شکسته شدن لامپ به پوست و چشم ها آسیب می زنند که به علت تولید اشعه فرابنفش و مادون قرمزی است که در پرتو نور خروجی این لامپ هاست، البته این مقدار بسیار ناچیز است و در لامپ های کم مصرف استاندارد و با کیفیت این مقدار ناچیز هم وجود ندارد.

اما در لامپ های ال ای دی هیچ کدام از موارد عنوان شده برای لامپ های کم مصرف وجود ندارد؛ به همین دلیل است که به لامپ های ال ای دی دوستدار محیط زیست هم می گویند.

چرا چندین سال گذشته تبلیغات زیادی راجع به استفاده از لامپ های کم مصرف می شد و چطور بعد از این سالها به تازگی راجع به آسیب هاش صحبت می کنند؟

– در سالهای گذشته تکنولوژی لامپ های ال ای دی وجود نداشت و درصد زیادی از لامپ های کم مصرف نیز در شرکت های داخلی تولید می شد که تقریبا همه آنها دارای استاندارد و با کیفیت بودند و درصد کمی از این لامپ ها به صورت قاچاق ارزان و بی کیفیت وارد بازار می شد پس نیاز به جمع آوری این لامپ ها نبود.

البته لازم به ذکر است که با جایگزین شدن لامپ های ال ای دی می توان به طور قطع گفت که دیگر دوره مصرف لامپ های کم مصرف با توجه به خطراتی که ذکر شد به پایان رسیده است.

ما به عنوان خریدار چطور می توانیم لامپ قاچاق و بی کیفیت را از لامپ های با کیفیت تشخیص دهیم؟ آیا لامپ های ال ای دی بی کیفیت هم به بدن آسیب می زنند یا نه؟

– در ارتباط با قسمت اول سوال باید بگویم که تنها مرجع قابل اعتماد داشتن علامت استاندارد بر روی محصول است زیرا لامپ های ال ای دی دارای استاندارد اجباری برای تولید و عرضه در بازار هستند و تنها شرکت هایی مجاز به تولید این لامپ ها هستند که پروانه استاندارد برای تولید را داشته باشند. شما می توانید این شماره پروانه در وب سایت اداره استاندارد استعلام کرده و مطمئن شوید که لامپ با کیفیت است.

در ارتباط با قسمت دوم سوال باید بگویم که لامپ های ال ای دی (حتی بی کیفیت) به بدن و محیط آسیب نمی زنند. اما به علت سوختن سریع و خرابی بالا مرقوم به صرفه نیست. البته خریدار می تواند لامپ با علامت استاندارد و تولید داخل را بخرد که دو الی سه سال گارانتی دارد.

دنیا به سمتی پیش رفت که لامپ های ال ای دی را جایگزین لامپ های کم مصرف کردند؛ آیا زمانی هم می رسد که لامپی جدید جای لامپ های ال ای دی را بگیرد؟

– به نظر من به این زودی ها این اتفاق رخ نمی دهد چرا که تکنولوژی جدیدی است و شاید در آینده در زمینه لامپ های ال ای دی پیشرفت های قابل توجهی اتفاق بیفتد که هم اکنون هم در کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی از این تکنولوژی استفاده می شود. نمونه بارز آن تولید لامپ های با رتبه ی انرژی A++ است به این معنی که لامپ با کمترین مصرف برق بیشترین نور را تولید می کند.

 با توجه به تحقیقاتی که انجام دادم هنوز قطعات لامپ از کشورهای خارجی وارد ایران می شود. شما به عنوان یک کارشناس چشم انداز تولید ال ای دی را چطور ارزیابی می کنید؟ آیا این امکان وجود دارد که صفر تا صد لامپ ها در ایران تولید شود؟

– بله دور از ذهن نیست. اتفاقا مقام معظم رهبری سالهاست که روی اقتصاد مقاومتی تاکید دارند. هم اکنون هم تعدادی از شرکتها در ایران هستند که تراشه های ال ای دی را تولید می کنند و همچنین بحث منبع تغذیه این لامپ هاست که در ایران شرکت هایی اینها را تولید می کنند.

 

منبع : ندای اصفهان