محققان در طی سال های اخیر تلاش هایی را برای استفاده بهینه از خورشید به عنوان  غنی‌ترین منابع انرژی در جهان انجام داده اند؛ از طرف دیگر محدودیت هایی مانند فاصله بسیار زیاد خورشید با زمین، عدم امکان استفاده از آن در روزهای ابری و بارانی و… امکان استفاده حداکثر از پتانسیل ها و ظرفیت های این منبع انرژی وجود نداشت. اخیرا محققان آلمانی توانسته اند با طراحی یک خورشید مصنوعی موانع عنوان شده را کنار بزنند.
خورشید مصنوعی

خورشید مصنوعی

این خورشید مصنوعی سه طبقه که Synlight نام دارد از نیروی برق تغذیه می کند.بر اساس آنچه مرکز فضایی آلمان تا کنون در خصوص این خورشید مصنوعی منتشر کرده است این میزان گرمای زیاد به منظور استفاده در تحقیقاتی که در آن دانشمندان در حال ساخت سوخت های هیدروژنی از نور خورشید هستند کاربرد دارد. از نظر بسیاری هیدروژن به عنوان منبع تولید انرژی پاک در آینده شناخته می شود زیرا هنگامی که هیدروژن به سوخت تبدیل می شود تنها چیزی که از آن باقی می ماند آب است و آلایندگی آن نسبت به سوخت های فسیلی بسیار کم تر است. این سازمان امیدوار است این خورشید مصنوعی به دانشمندان در جهت یافتن راه مطمئن برای جدا استخراج آب از اکسیژن و هیدروژن دریافتی از خورشید کمک کند. پیش از این در آزمایشگاه ها استخراج آب از اکسیژن و هیدروژن انجام شده است اما هنوز راه زیادی تا تجاری سازی این روش ها وجود دارد.
گفتنی است؛ برای ساخت این خورشید، از ۱۴۹ لامپ زنون ۷ کیلوواتی استفاده شده که قادر به تولید نیرویی معادل ۳۲۰ کیلووات هستند.
توان تولید گرمای ۳ هزار درجه ای یکی دیگر از قابلیت های این خورشید مصنوعی است که می توان از آن برای انجام تحقیقات در فرآیندهایی که از خورشید برای تولید سوخت های خورشیدی استفاده می‌شود کمک گرفت.
خورشید مصنوعی

خورشید مصنوعی

ساخت این خورشید مصنوعی، کمک شایانی در جهت حفظ سوخت های فسیلی و همچنین تولید کم‌هزینه سوخت های هیدروژنی خواهد کرد.