ابراهیم شیروی  در همایش مدیریت مصرف انرژی ویژه بسیجیان ادارات، محلات، پایگاههای مقاومت که در سالن اداره برق قزوین برگزار شد اظهارداشت: در حال حاضر در بخش‌های مختلف کشور بیش از ۳۳ میلیون مشترک برق داریم که ۲۷ میلیون و ۲۲۰ هزار مشترک را خانگی و مابقی را صنعتی، تجاری، کشاورزی و سایرین تشکیل می‌دهند.

وی افزود: میزان مصرف در بخش خانگی ۳۴ درصد؛ تجاری ۷ درصد، صنعت ۳۰ درصد، کشاورزی ۱۶ درصد، عمومی ۱۰ درصد و روشنایی ۲ درصد است که با ۱۸ برابر شدن قدرت نیروگاههای نصب شده جمعیت کشور نیز دو برابر شده است.

شیروی بیان کرد:  با افزایش جمعیت و نیازهای تجاری، خانگی، صنعتی، کشاورزی و عمومی در صورت بی توجهی به مدیریت مصرف باید سالانه ۷ میلیارد دلار برای ساخت نیروگاه هزینه کنیم.

وی اظهارداشت: در سال گذشته ۹۲ درصد تولید انرژی در نیروگاههای حرارتی بود و ۶ درصد در نیروگاههای آبی تولید داشتیم که با توجه به محدود بودن سوخت‌های فسیلی باید به سمت نیروگاههای تجدید پذیر حرکت کنیم.

کارشناس ارشد سازمان انرژی تجدید پذیر و بهره وری انرژی (ساتبا) اضافه کرد: خوشبختانه در بسیاری از مناطق کشور ظرفیت انرژی‌های بادی و خورشیدی زیادی داریم که اگر مورد استفاده قرار گیرد می‌تواند بخش مهمی از نیازهای ما را تامین کند.

وی گفت: در صورت تداوم مصرف انرژی به روش‌های کنونی و اجرا نشدن طرح‌های مدیریت مصرف میزان عرضه و تقاضا هماهنگ نبوده و شاهد مشکلات جدی در این بخش خواهیم بود.

سالانه باید ۷ میلیارد دلار در تولید انرژی سرمایه گذاری شود

شیروی اظهارداشت: سالانه برای تامین نیازهای انرژی برق نیازمند ۷ میلیارد دلار معادل ۲۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش نیروگاهی هستیم که باید با کاهش میزان مصرف آن را کنترل کنیم.

وی اضافه کرد: پایین بودن قیمت برق، فرسوده بودن تجهیزات نیروگاهی، استفاده از تکنولوژی قدیمی و فرهنگ غلط مصرف موجب افزایش میزان مصرف شده که باید با اعمال اصلاح الگوی مصرف در این بخش فرهنگ سازی کنیم.

وی بیان کرد:درمناطق دور افتاده که انتقال انرژی دشوار است مثل کوهستان یا بیابان استفاده از انرژی خورشیدی مقرون به صرفه است و در ضمن این نوع انرژی هیچ آلودگی زیست محیطی ندارد.

صیادزاده اظهارداشت: از معایب این نوع انرژی این است که تولید انرژی الکتریکی توسط خورشید بسیار گران است اگر چه انرژی خورشید زیاد است، اما جمع‌آوری و ذخیره و استفاده از آن بسیار سخت است و در اوقات زمستان که نیاز به انرژی بیش‌تری احساس می‌شود میزان انرژی خورشیدی کاهش می‌یابد.

وی گفت: برای تولید انرژی به مساحت زیادی فضا نیازمند هستیم که در برخی مواقع با مشکل مواجه می‌شویم، اما در مجموع باید به سرعت به سمت توسعه نیروگاههای خورشیدی و بادی حرکت کنیم.

منبع : برق نیوز