سرپیچ تجهیز الکتریکی در صنایع روشنایی است که لامپ‌ ها را به برق ورودی متصل می‌کند. همانطور که می‌دانید تنوع لامپ در دنیای امروزی است بسیار گسترده است. به موازات لامپ ها، سرپیچ‌ها نیز هر روزه متنوع‌تر می‌شوند. سرپیچ‌ها با نام‌های متفاوتی از یکدیگر شناخته می‌شوند. یکی از پرکابرد‌ترین آن‌ها سرپیچ‌های نوع E. هستند.

سرپیچ لامپ

 
سرپیچ تجهیز الکتریکی در صنایع روشنایی است که لامپ‌ها را به برق ورودی متصل می‌کند. همانطور که می‌دانید تنوع لامپ در دنیای امروزی است بسیار گسترده است. به موازات لامپ ها، سرپیچ‌ها نیز هر روزه متنوع‌تر می‌شوند. سرپیچ‌ها با نام‌های متفاوتی از یکدیگر شناخته می‌شوند. یکی از پرکابرد‌ترین آن‌ها سرپیچ‌های نوع E. هستند.

در طراحی سرپیچ ها، E. نشانه ادیسون است که سرپیچ لامپ را ساخت، و عددی که در کنار آن ثبت می‌شود نشانه قطر برحسب میلی متر است. شرکت ادیسون هم لامپ و هم سرپیچ آن را اختراع و تولید کرد و این سرپیچ‌ها امروزه بدون تغییر عمده به همان شکل اولیه باقی مانده اند و به عنوان سرپیچ ادیسونی شناخته می‌شوند. سرپیچ‌ها بخش مهمی از تجهیزات الکتریکی بشمار می‌آید. هرچه مواد استفاده شده در سرپیچ‌ها از کیفیت بیشتری برخوردار باشند درنتیجه لامپ متصل شده به آن عمر بیشتری خواهد داشت.

جدول زیر انواع سرپیچ‌های ادیسونی را نشان می‌هد.

سرپیچ لامپ

شکل ۱

هر سرپیچ خود شامل اجزایی مانند: کلاهک سرپیچ، سیلندر سرپیچ، حلقه رزوه و کنتاکت‌های اتصال و.. هستند.

از پرکاربردترین سرپیچ‌های ادیسونی در صنایع روشنایی می‌توان: E۱۴ ,E۲۷ ,E۴۰ E۵، و… را نام برد.

سرپیچ لامپ
شکل ۲

سرپیچ‌های E۵ و نظیر آن‌ها که قطری بین ۵ تا ۸ میلی متر دارند و در برای لامپ‌های چراغ قوه و … بکار می‌رود. مدل E۱۴ که قطر سرپیچ آن‌ها حدود ۱۴ میلی متر است و برای لامپ‌های شب خواب، یخچال و… مناسب است. نوع دیگری از سرپیچ تحت عنوان E۲۷ با قطر حدود ۲۷ میلی متر که برای لامپ‌های معمولی و خانگی مناسب است که بسیار مورد استفاده مشتریان قرار می‌گیرد؛ و در آخر به معرفی E۴۰ می‌پردازیم که همانطور که از نام ان مشخص است دارای قطر ۴۰ میلی متر می‌باشد و برای لامپ‌های گازی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد که بیشتر از جنس سرامیک و چینی هستند.

سرپیچ لامپ
شکل ۳

البته لازم به به ذکر است می‌توان با تبدیل سرپیچ به عنوان مثال سرپیچ E۱۴ به E۲۷ تبدیل کرد؛ که همین ویژگی نیز بر محبوبیت این سرپیچ‌ها می‌افزاید؛ که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

از انواع سرپیچ‌ها می‌توان به سرپیچ آویز، راکورد دار، دیواری و شمعی اشاره نمود.

تبدیل سرپیچ لامپ ها: این محصول جزیی بسیار عالی و کمک کننده است. اگر سرپیچی را انتخاب کنید که مناسب لامپ تان نباشد این مبدل می‌تواند به شما کمک کند که لامپ تان را به سرپیچ مناسب خود وصل کنید. همانطور که در شکل ۴ می‌بینید با این مبدل می‌توان سرپیچ با قطر ۱۴ را به سرپیچ موردنیاز خود با قطر ۱۲ تغییر دهید که از نظر اقتصادی هم به صرفه‌تر است.

سرپیچ لامپ
شکل ۴

این تبدیل کننده‌ها در انواع و شکل‌های مختلفی در بازار موجود می‌باشند که شکل ۵ نمونه‌ای از این تبدیل‌ها را نشان می‌دهد.

مفهوم E14 و E27 و... در لامپ‌ها چیست؟
شکل 5
منبع : برق نیوز